Nechce se vám číst ? Tak si článek „Nike a jeho plán“ jednoduše poslechněte:

Společnost Nike vznikla v roce 1964 pod názvem Blue Ribbon Sports a postupně se stala největším výrobcem sportovního vybavení na světě. Tenisky značky Nike patří mezi kultovní značky a tato společnost vždy symbolizovala inovaci, výkon a odhodlání. Firma dlouhá léta dominovala trhu díky ikonickým produktům, spolupracím s atlety a silnému marketingu. V posledních letech však čelila výrazným výzvám, které ovlivnily její pozici. Nové vedení se proto snaží obnovit růst a vrátit společnosti sílu, která kdysi určovala směr celému sportovnímu průmyslu. Dobrou společnost dělá její management a CEO, tak snad se Niku povede své plány realizovat.
Jakým problémům Nike v posledních letech čelí ?
Nike v posledních letech čelila ztrátě tržního podílu, poklesu akcií a kritice za nedostatek inovací. Přehnané spoléhání na digitální prodej a omezení spolupráce s maloobchodními partnery způsobilo oslabení značky. Spotřebitelé hledali nové alternativy a konkurence, jako HOKA či On Running, začala přebírat loajální zákazníky. Finanční výsledky klesaly a akcie dosáhly historicky nejhoršího dne, kdy tržní hodnota společnosti spadla o desítky miliard dolarů.
Společnost zároveň bojovala s přebytkem zásob a neúspěšnými produktovými liniemi. Pandemie urychlila přesun k přímému prodeji, který krátkodobě zvýšil zisky, ale dlouhodobě omezil dostupnost značky v kamenných obchodech. Po návratu trhu do normálu se ukázalo, že zákazníci hledají širší výběr a osobní kontakt. Tento posun vyústil ve ztrátu důvěry mezi sportovci i obchodními partnery, což vyvolalo potřebu zásadní restrukturalizace a nové strategie.
Kromě interních výzev Nike čelí také vnějším překážkám, které zpomalují její zotavení. Společnost se potýká s vysokými tarify, rostoucími náklady na výrobu a nestabilitou globálních dodavatelských řetězců. Makroekonomické faktory, jako inflace a oslabení poptávky na klíčových trzích, komplikují snahu o stabilní růst a obnovu ziskovosti. Zajímavý článek o společnosti Blackrock si můžete přečíst pod tímto odkazem.
Jaké plány má nový CEO na zvrácení poklesu společnosti ?
Nový CEO Elliot Hill, který se po letech vrátil do čela společnosti, představil ambiciózní plán zaměřený na návrat k samotnému jádru značky – sportu. Chce znovu postavit sportovce do středu veškerých aktivit Nike a obnovit důvěru zákazníků skrze autentické hodnoty. Hill reorganizoval strukturu firmy podle sportovních segmentů, aby posílil kreativitu a rychlost inovací. Každý tým nyní odpovídá za konkrétní sport, což má přinést větší soulad s potřebami trhu a lepší reakci na trendy.
Elliot Hill začal v Nike už v roce 1988 jako stážista a během více než tří desetiletí zastával řadu klíčových pozic, které formovaly jeho hluboké porozumění značce i trhu. Vedl globální prodej, marketing i produktové strategie a přispěl k rozvoji ikonických značek Nike, Jordan a Converse. Po čtyřletém odpočinku se vrátil jako generální ředitel s cílem obnovit dynamiku firmy a využít své dlouholeté zkušenosti k posílení inovační kultury a růstu.
Součástí plánu je i oživení výzkumných laboratoří Nike, které mají pomoci vyvíjet moderní sportovní vybavení přizpůsobené individuálním potřebám atletů. Hill se zaměřuje na snížení přebytečných zásob, modernizaci produktového portfolia a vyšší kvalitu zboží. Nike má znovu inspirovat zákazníky novými kolekcemi, technologickými inovacemi a silnější přítomností v maloobchodních sítích. Cílem je zvrátit pokles prodejů, posílit loajalitu a obnovit postavení značky jako lídra světového sportovního trhu.
Mít plán nestačí, to Nike samozřejmě ví a změnou bude muset projít celá společnost.
Nike a jeho plán ? Jaký vliv mělo zaměření na přímý prodej a digitální kanály na značku Nike ? Jaké kroky podniká vedení ke snížení přebytečných zásob ? Jaké jsou dlouhodobé cíle Nike v oblasti růstu tržeb a marží ? Jakým způsobem reorganizuje Nike své interní týmy a značky (Nike, Jordan, Converse) ? Mnoho dalších zajímavých informací najdete v přiloženém videu níže:
Zdroj: CNBC


